Saturday, September 05, 2009

duit raya,duit upah dan basikal biru..



Nak ke sekolah ,sy perlukan sebuah basikal,detik hati saya .umur ketika ini seingat sy 9 tahun. tapi sy tahu, ma dan abah tak akan dpt menunaikan hasrat sy jika sy meminta pd mereka, bukan mereka tidak mahu menunaikan tp tidak mampu..dgn impian memiliki sebuah basikal utk ke sekolah yg lbh kurang 1km dr rumah, sy bertekad utk membelinya dgn duit sendiri. Bulan puasa merupakan peluang utk sy utk mengumpul duit. duit hasil dr temphan menjahit.sy ambil 1/5 dr duit jahit kelim tepi yg ditempah,kurang lebih utk satu pasang baju dpt 20 sen.. ini mungkin hasil belas kasihan ibu setelah melihat anaknya berpenat lelah di bulan puasa..jauh dr sudut hati ibu tidak mahu anak2 turut merasa keletihan yg dia rasa..sy tahu, krn sering diluahkan begitu..byk tempahan masa ni, jika hendak mengira letih cukup sajalah dgn mengambil beberapa tempahan shj, tapi mengenangkan tiada sumber pendapatan lain, keletihan diri ibu ketepikan.berjaga malam utk menyiapkan baju raya.abah yg kurang sihat tidak dpt membantu apa2. membuat ondeh2 utk juadah berbuka,itu saja yg mampu dilakukan,..(rindu ondeh2 abah..=( )

Tibanya hari raya ,seperti kanak2 lain sy juga merasa gembira krn masa inilah akan dapat byk duit raya..kumpul2 duit dlm bulan puasa dan duit raya sy mencecah rm150..insyaAllah cukup utk membeli satu basikal..sy mengajak abah yg tidak berapa sihat ke kedai basikal ,basikal biru di hujung barisan basikal2 itu sy pilih krn ianya paling murah dan duit yg sy bwk cukup2 utk mendapatkannya..uh,dpat juga basikal,inilah barang pertama yg sy beli dgn duit simpanan sendiri..

tahun ini berpeluang menolong ibu menjahit baju raya yg ditempah..mengingatkan sy kisah zaman kecil yg penuh kesederhanaan dan jerih..

nota kaki 1: rupanya kita mampu utk berdikari jika kita mahu..
2: mari bersyukur krn ada lagi org yg lebih ssh drp kita
3: jika ingin menghargai org tua, letakkan diri kita ditempat mereka.


Sudah dua minggu berpuasa di Malaysia..bercampur2 perasaan sy,happy dapat bersama keluarga tersayang,ke bazar ramadan,jalan2,tp sedih juga kekadang krn nikmat masa yg terluang kerap disalahgunakan hanya utk kepentingan diri sendiri,harus mengingatkan diri supaya tidak trus lalai dan leka...memang rugi jika di bulan puasa ni kita tak mampu utk berlatih utk mengawal diri utk lbh berdisiplin dan mempergunakan peluang ganjaran pahala yg berganda dgn mempertingkatkan amalan supaya piala taqwa diperoleh..

InsyaAllah tahun ini sy berpeluang beraya di malaysia bersama keluarga tidak seperti tahun2 yg lalu .. cuma ada sedikit rasa bersalah pada suami krn dia terpaksa ponteng kelas dan meninggalkan komitmen lain di nottingham sana ,semoga pengorbanannya dibalas dgn kebaikan..

3 comments:

raidah.. said...

raso sayu bila tringat kt abah...raso sdh hok x penah hlang..
Ya Allah..rndu sgt3...
rupo2nyo basikal biru dlu 2 beli nga duit mu..huhu..xigt@xtau kot..
tu jah kot basikal hk kita ada..

Alia Abdul Rashid said...

masyaAllah..zilla teruskan menulis..sekurang2nya akan ada hati2 yg dapat dicapai dan insyaAllah akan terkesan =) slmt hari raya, maaf slh slp =)

hazilla_khairul said...

salam,
adik, lets remember him in our dua..

jazakillah alia..selmat hari raya jua..maaf zahir batin.taqabbalahu minna wa minka..=)