Sunday, February 21, 2010

Semanis Kurma..

Hari ni tetiba teringat bhw dh lame sy tidak menonton rancangan kegemaran di tv9..program 'semanis kurma' yg dihostkan oleh pasangan suami isteri ,ustazah siti nurbaiyah dan suami..sy begitu tertarik dgn rancangan ini,begitu informative dan byk juga tips keluarga:), sambil2 melihat gelagat comel dan romantis pasangan bhagia tu,what a lovely couple..pada pandangan sy,sangat bagus diadakan rancangan sebegini sebagai suatu education utk masyarakat kita krn segala tarbiyah tu bermula dari rumah dan keluarga.didikan ibu bapa dan pengaruh suasana rumahtangga adalah antara faktor utama yg menentukan identiti seseorang..

Episod yang terbaru bertajuk ' anak derhaka'..i was just prepared for the very touching scene and experience it would be..and finally yes!!,,i can't even stop crying alone and start to miss my mum so badly :(..oh,kalau la malaysia tu dekat mcm uK..( UK is dekat in my definition here..not for others maybe..:))..terkadang tidak terfikir mcm mana anak2 boleh tergamak meninggalkan tanggungjawab mrk terhadap ibu bapa setelah mereka mendapat kesenangan, ssh nk paham jiwa manusia yg berada di dlm golongan 'kacang lupakan kulit'ini tp realitinya byk berlaku kes begitu..jauh dr sudut hati sy berdoa semoga kami adik beradik tidak akan mengabaikan ibu yg masih hidup..

Allah Ta'ala berfirman :
"Dan Tuhanmu telah menentukan supaya engkau semua jangan menyembah melainkan Dia dan supaya engkau semua berbuat baik kepada kedua orangtua. Dan kalau salah seorang di antara keduanya atau keduanya ada di sisimu sampai usia tua, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya dengan ucapan "cis", dan jangan pula engkau menggertak keduanya, tetapi ucapkanlah kepada keduanya itu ucapan yang mulia - penuh kehormatan.

"Dan turunkanlah sayap kerendahan - maksudnya: Rendahkanlah dirimu - terhadap kedua orangtuamu itu dengan kasih-sayang dan katakanlah: "Ya Tuhanku, kasihanilah kedua orang tuaku itu sebagaimana keduanya mengasihi aku di kala aku masih kecil." (al-lsra': 23-24)

Juga Allah Ta'ala berfirman:
"Dan Kami - Allah - berwasiat kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua orangtuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menderita kelemahan di atas kelemahan - yakni terus -menerus - dan ceraian susuannya dalam dua tahun. Hendaknya engkau bersyukur kepadaKu dan kepada kedua
orangtuamu." (Luqman: 14)


~semoga kita tergolong dikalangan org yg membuat ibu bapa kita menitiskan airmata kegembiraan dan bukannya air mata kecil hati..~







No comments: